علت کم شنوایی گوش : عوامل مختلفی باعث افت شنوایی در فرکانس های مختلف می‌شود که بستگی به کار شما یا سبک زنگی شما دارد

علت های کم شنوایی

کم شنوایی میتواند عصبی باشد یا کم شنوایی در یک گوش هم می‌تواند اتفاق بی افتد یعنی کم شنوایی گوش راست باشد یا علت کم شنوایی گوش چپ باشد یا هر دو گوش باشد کم شنوایی عوامل مختلفی دارد ماندد کسانی که آهنگری کار می‌کنند با هر بار ضربه زدن به آهن مقدار صوت زیادی وارد گوش می‌شود که امکان دارد به پرده گوش آسیب بزند یا حتی کسانی که هندزفیری در گوش زیاد میگزارند و صدای آن را زیاد میکنند یا مشکل کم شنوایی دارند یا دچار مشکل کم شنوایی می‌شوند حتی باعث وزوز گوش هم میشود علت های کم شنوایی دیگری هم هست مانند بالا رفتن سن که عصب عمر خودر را کرده و دیگر توانی ندارد که صدا را انتقال بدهد

درمان کم شنوایی

سمعک؛ درمانی که نادیده گرفته می‌شود

بالا بودن آمار کم‌شنوایی در کشور ما نسبت به میانگین آمار جهانی نشان از فقر فرهنگی‌ای دارد که مهم‌ترین عامل بازدارنده در استفاده نکردن مناسب از وسایل کمک شنوایی و سمعک در افراد نیازمند محسوب می‌شود.
تجویز سمعک، اولین اقدام پس از شناسایی کم‌شنوایی است و انتخاب سمعک مناسب است؛ زمان مناسب برای تجویز سمعک بلافاصله پس از تعیین کم‌شنوایی است.
هر قدر سن دریافت سمعک پایین‌تر باشد، احتمال بروز عوارض کم‌شنوایی کاهش می‌یابد.

استفاده از سمعک را به تاخیر نیندازید

گر دریافت سمعک تا بعد از حدود پنج سالگی به تاخیر نیفتد، بسیاری از عوارض ناشی از کم‌شنوایی قابل جبران خواهد بود. این سن یک مرز بحرانی برای رشد مغزی در کودکان است.

پیر گوشی

کم‌ شنوایی در کهنسالان در بسیاری موارد به اشتباه تعبیر به اختلالات شناختی مانند آلزایمر می‌شود.
کم‌شنوایی باعث بروز زود هنگام و پیشرفت اختلالات شناختی و افسردگی در سالمندان می‌شود، این کم‌شنوایی اغلب غیرقابل درمان است و تجویز سمعک تنها راه‌حل پیشنهادی است. به دنبال تجویز سمعک از سوی شنوایی‌شناس، فرد سالمند از گوشه‌گیری و انزوا خارج می‌شود. نشاط و سرزندگی و پیوستن به جریان فعال زندگی او را امیدوار می‌کند و حتی بروز آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد. همچنین با افزایش فعالیت‌های اجتماعی و فیزیکی و تحرکی در سالمند، وضعیت قلبی ـ عروقی و سلامت وی رو به بهبود می‌رود.

پیر گوشی و درمان

پیر گوشی درمان دارویی ندارد ولی درمان توانبخشی دارد : با توجه به اینکه کم شنوایی ناشی از سن(پیرگوشی) اغلب از نوع حسی-عصبی است راه اصلی درمان، استفاده از سمعک و اقدامات توانبخشی شنوایی است.

متاسفانه، با گذشت زمان میزان پیرگوشی افزایش پیدا می کند. سرعت رشد کم شنوایی در سنین بالا بیشتر است. راه اصلی پیشگیری از کاهش شنوایی، استفاده از سمعک می باشد.

در این حالت، اگر فرد به موقع از سمعک مناسب استفاده کند، توانایی گوش دادن به اصوات مختلف حفظ می شود و فرد مبتلا می تواند از باقیمانده شنوایی خود حداکثر بهره مندی را در سال های باقیمانده از عمر خود داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا
تماس با ما